entre-deux, FOMU, 2000.

Co-curated with Inge Henneman.


De tentoonstelling en de begeleidende publicatie entre-deux bespelen beide, binnen hun eigen formaat, de spanningszone tussen twee generaties fotografie. De tussenruimte, waar de titel naar verwijst, wirdt gethematiseerd in een entre-deux tussen hedendaagse en historische fotografie. Retrospectieve ensembles van historische foto's worden geconfronteerd met presentaties van actuele beelden. In die zin zijn er vier ontmoetingen geënsceneerd, telkens tussen een pioniersfotografe en een actuele fotografe of een kunstenares die met fotografische beelden werkt. De jonge deelneemsters bepaalden zelf de enscenering van hun entre-deux met de oude meesteressen. Ze herbekijken het verleden in het heden, blikken vier keer terug met nieuwe ogen, met telkens andere ogen. 

De foto's uit de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw vormen een bescheiden hommage aan de enkele vouwen die na de Eerste Wereldoorlog voor het moderne beroep van fotograaf kozen: in België Germaine Van Parys en Julia Pirotte en inn Nederland Eva Besnyö en Emmy Andriesse. Valérie Mannaerts (B), Sophie Whettnall (B), Céline Van Balen (NL) en Mirjam de Zeeuw (NL) presenteren recent of nieuw werk geïnspireerd op het thema van dit project. 

Previous
Previous

Human, all too human (2004)

Next
Next

Supposing I love you (1995)